W systemach aukcyjnych, takich jak Allegro, standardowo wbudowany jest system komentowania tego co klient kupuje. Również w sklepach internetowych stosuje się mechanizmy opinii o produktach.
Jest jednak między nimi ogromna różnica. W sklepach opinię otrzymuje produkt. Na Allegro nie tylko sprzedawca otrzymuje opinię od klienta. Również klient otrzymuje opinię od sprzedawcy. System komentarzy na Allegro daje więc również sprzedawcom narzędzie do ostrzegania innych sprzedawców przed nieuczciwymi klientami.
W sklepach internetowych klienci czują się swobodniej i częściej „obsmarowują” produkt. Zdarza się tak, że klient nieumiejętnie ocenił swoje potrzeby. Później krytykuje produkt. Dlatego sprzedawcy często obawiają się udostępnienia możliwości opiniowania towarów w sklepie.
Ustawodawstwo polskie daje klientom sklepów internetowych 10 dni, w czasie których mogą zwrócić produkt bez podania przyczyny. Wielu klientów jednak nie wie o tym. Dlatego warto abyś podczas transakcji internetowych informował klienta o możliwości zwrotu nieużywanego produktu, jeżeli nie spełni on jego oczekiwań. W ten sposób zmniejszysz liczbę nieprzychylnych komentarzy.
Pamiętaj, że tak samo jak złe opinie mogą popsuć sprzedaż, tak samo dobre opinie mogą zwiększyć sprzedaż. Dlatego niektóre sklepy nawet wynagradzają komentarze. Na przykład Merlin wynagradza co tydzień 10 najlepszych recenzji produktów, które nie były jeszcze przez nikogo oceniane. Autorzy tych dziesięciu recenzji otrzymują bony o wartości 50 zł. Jeżeli zależy im na opiniach jakiegoś wyjątkowego produktu, to ogłaszają dodatkowy konkurs. Na przykład za najbardziej oryginalną recenzję jakiejś nowej książki można wygrać iPoda.
Warto więc rozważyć umożliwienie komentowania zakupów w sklepie. Jeżeli boisz się negatywnych komentarzy to możesz wprowadzić pewne ograniczenia. Oto jakie masz możliwości:
- Opinie mogą dodawać wszyscy odwiedzający.
- Opinie mogą dodawać tylko osoby zarejestrowane. Nie jest jednak wymagane kupno produktu.
- Opinie mogą dodawać tylko osoby zarejestrowane, które dokonały zakupu danego produktu.
- Kupujący nie mają możliwości dodawania opinii.
Kiedy w jednym ze swoich sklepów zastosowałem wariant pierwszy, to niestety zdarzały się opinie osób, które z całą pewnością nie znały produktu i komentowały tylko to, co było w opisie. Kiedy przełączyłem na opcję drugą liczba komentarzy bardzo spadła. Większość klientów tego sklepu kupuje bowiem bez rejestracji i mimo, że kupili produkt, nie mogli go komentować. Dlatego wybranie odpowiedniego wariantu powinno zależeć od specyfiki danego sklepu.
Możesz też rozważyć samodzielne dodawanie opinie od klientów. Za pomocą maili, czy nawet telefonicznie, poproś klientów, aby napisali lub powiedzieli czy są zadowoleni z produktu. Zapytaj ich o zgodę, czy nie mają nic przeciwko opublikowaniu tej opinii, aby inni klienci też mogli poznać zalety tego co kupują. Dodaj taką opinię do opisu produktu.
Ilość komentarzy ma duży wpływ na popularność sklepów, gdyż dla klientów często jest to jeden z nielicznych wyznaczników, że dany serwis jest atrakcyjny – i stosują zasadę „inni kupili to pewno warto”
Zgadza się. Pamiętam jak swego czasu kupując produkty komputerowe zaglądałem zawsze najpierw na http://www.Komputronik.pl. Od początku mieli tam system komentowania i dodatkowo oceniania produktów przez klientów. Do dziś tak robię, mimo, że czasem kupię gdzie indziej.
Komentarze klientów są sprawdzianem użyteczności produktów. Pamiętajmy jednak, że każdy może mieć trochę inne potrzeby i tak jak jeden klient może być niezadowolony, tak inny może być zachwycony.