Dostałem niedawno pytanie o możliwość automatycznego powiadamiania klienta o otrzymanej wpłacie. Nie jest problemem wbudowanie w sklep mechanizmu wysyłania poczty elektronicznej. Administrator klika w link odznaczając wpłatę, a sklep wysyła gotowego maila do klienta.

Odznaczanie płatności w sklepie internetowym

Trudniej jest sprawić aby sklep na bieżąco sam śledził otrzymane płatności i powiadamiał klientów przez całą dobę.

Najpierw należałoby rozwiązać problem samej integracji sklepu z miejscami otrzymywania płatności. Załóżmy, że z banku lub systemu płatności on-line otrzymujemy odpowiedni link ze statusem transakcji. Należy teraz w sklepie zaprogramować obsługę automatycznego sprawdzania takiego linku. Na serwerach jest taka usługa, która nazywa się CRON. Jest to automatyczne wywoływanie skryptów. Dzięki niej można ustawić cykliczne zadania, które serwer ma samodzielnie wykonywać.

Innym rozwiązaniem jest śledzenie na serwerze otrzymywanej poczty. Platnosci.pl wysyłają takiego maila po każdej transakcji. W mailu jest numer zamówienia oraz informacja, czy płatności została zaakceptowana. Można ustawić odpowiedni autoresponder, który będzie rozpoznawał treść otrzymanych maili.

W sumie zastanawiam się jednak, czy takie automatyczne powiadamianie o otrzymanej wpłacie jest potrzebne. Uważam, że lepiej powiadomić klienta o otrzymaniu wpłaty w momencie realizacji zamówienia. Dzięki temu nie trzeba się później tłumaczyć, dlaczego zapłata wpłynęła w piątek po południu, a my wysłaliśmy towar “dopiero” w poniedziałek. Choć w sumie jeżeli potraktować to jako sposób na podnoszenie jakości obsługi i wyróżnienie się, to może to nie jest jednak zły pomysł. Ciekaw jestem co o Tym sądzisz.

Jest na pewno jednak sytuacja, kiedy takie automatyczne odnotowywanie płatności niemal jest konieczne. Są to sklepy z wszelkimi produktami udostępnianymi w formie elektronicznej, np. e-booki, czy szkolenia on-line. Wtedy mogą one sprzedawać całkowicie automatycznie.