Mirek Szmajda w debacie na Targach e-Handlu - SprzedawcaInternetowy.plPodczas tegorocznych Targów e-Handlu w Poznaniu zostałem zaproszony do wzięcia udziału w panelu dyskusyjnym „Bariery i przyszłość polskiego e-commerce”. Razem z innymi przedstawicielami rynku e-commerce w Polsce i za granicą przeanalizowaliśmy aktualną sytuację polskiego e-handlu. Oceniliśmy co sprawia trudność zarówno sprzedawcom, jak i klientom oraz co i jak może wpłynąć na rozwój tej branży w najbliższym czasie.

Okazuje się, że jednym z hamulców rozwoju jest jeszcze dość niewielki, w porównaniu do innych krajów Europy, udział sprzedaży z płatnością online. Związane to jest z jednej strony z wysokimi dla niektórych prowizjami za płatności on-line, a z drugiej strony z brakiem zaufania u kupujących do płacenia z góry. Co do wysokości prowizji, to na rynku trwa w tej chwili na rynku rywalizacja między różnymi dostawcami usług płatniczych.

Na rynku pojawiają się coraz to nowsze firmy. W dyskusji brała na przykład udział Dagmara Kruszewska, przedstawicielka niemieckiej firmy Payment Network, która wchodzi właśnie na polski rynek. Rozwijają się też dotychczasowe firmy. Na przykład wystawiające się na targach Przelewy24 promowały powiązana z programem partnerskim kartę przedpłaconą, która ma też zachęcić do płatności on-line.

Moim zdaniem z najbliższym czasie będą też się rozwijać płatności cykliczne. Szczególnie w sferze usług sprzedawanych online. Póki co jedynie PayPal jako jedyny oferuje w Polsce taką usługę od ręki. W dodatku PayPal jako jedyny, co zaznaczył Menadżer PayPal na Centralną i Wschodnią Europę,  oferuje płatności międzynarodowe. Na targach pojawiły się jednak zapowiedzi usług cyklicznych także u innych operatorów płatności.

Anna Rak, przedstawicielka Trusted Shop, podejmując kwestię zaufania, zwróciła uwagę na bardzo ważną kwestię edukacji wśród internetowych klientów. W Europie w tej chwili najbardziej rozwijającą się i dochodową grupą w internecie stają się osoby po 50 roku życia. A tak grupa wymaga najwięcej edukacji.

Uważam, że właściciele sklepów internetowych i innych stron sprzedażowych powinni inwestować w ułatwienia w dokonywaniu transakcji online. Należy sprawdzać, czy strony są funkcjonalne dla tej najbardziej dochodowej grupy docelowej. Należy maksymalnie upraszczać wypełnianie formularzy, odpowiednio często się kontaktować z klientami, pokazywać na czym polega bezpieczny zakup i wychodzić na przeciw trudnościom, które klient niezaawansowany technicznie napotyka w momencie zakupów w internecie.

Aby zwiększyć sprzedaż, sprzedawcy internetowi powinni zadbać o podawanie większej liczby informacji o tym co sprzedają. Szczególnie podkreślały to osoby prowadzące sklepy internetowe: Wojtek Kyciak (bezokularow.pl) i Kamil Matysik (krainaherbaty.pl), a także przedstawiciele firm mających szeroki pogląd na sytuację w wielu sklepach internetowych: Maciej Ziemczonek (Ceneo) i Konrad Latkowski (Manubia).

Debata Bariery i przyszłość polskiego e-commerce na Targach e-Handlu

W dyskusji poruszyliśmy sprawę, że w Polsce nadal bardzo duży udział w sprzedaży internetowej stanowią przesyłki płatne przy odbiorze. Z jednej strony jest to kolejny hamulec rozwoju sprzedaży z płatnością online, ale z drugiej strony ten rodzaj sprzedaży wpływa korzystnie na zakupy spontaniczne. Dodatkowo w rozwoju tej formy płatności pomagają firmy transportowe, które w ostatnim czasie bardzo usprawniły przesyłanie pieniędzy od kupujących do sprzedających.

Maciej Ziemczonek (Ceneo) i Konrad Latkowski (Manubia) wskazali do potrzebę konsolidacji polskiego rynku ecommerce. Muszę przyznać, że obserwując ile firm z jednej branży potrafi się do mnie zgłosić w ciągu krótkiego czasu, też sądzę, że w dłuższej perspektywie wygrają tylko Ci, którzy będą najsilniejsi. Najsilniejsi zarówno kapitałowo, jak i asortymentowo i organizacyjnie. Na pewno konsolidacja temu sprzyja.

Osobiście uważam, że są również inne sposoby na rozwój, jeśli ktoś woli pozostać niezależny. Duży nie znaczy bowiem zawsze to samo co dochodowy. A właśnie bardzo dużo do wygrania mają małe i średnie firmy koncentrując się na wybranych niszach. Ten trend coraz bardziej jest widoczny w internecie. W czasie dyskusji o tym nie rozmawialiśmy, ale myślę, że w następnych latach właśnie ta możliwość rozwoju e-commerce, albo nawet przede wszystkich w oferowanych w internecie usługach będzie sposobem na rozwój w każdej branży, nawet tej najbardziej konkurencyjnej. Bo to co jest na 100% pewne, to, że wraz z popularyzacją e-handlu wejście dla nowych firm będzie coraz trudniejsze.

Na koniec prowadzący dyskusję Paweł Lipiec (redaktor prowadzący ecommerce.edu.pl) przypomniał o jednym z zapowiadanych od jakiegoś czasu wejściu na polski rynek światowego giganta e-handlu, firmy Amazon.com. Jeśli tylko Amazon wejdziee z takiej samej jakości legendarną obsługą, z jakiej słynie na świecie oraz z pełnym asortymentem również w zakresie polskich produktów, to będzie to groźny konkurent dla największych graczy polskiego rynku e-commerce.

Na pewno zdrowa konkurencja, która nie tylko walczy ceną, ale również jakością obsługi, jest dobrą konkurencją. To wpłynie bowiem pozytywnie na inne firmy w Polsce, aby jeszcze bardziej zadbały o jakość swoich usług. Niestety z tym jest jeszcze różnie, nawet u bardzo znanych firm i popularnych firm. Dopóki klient nie ma wyboru, to akceptuje taki stan rzeczy. Kiedy jednak pojawia się konkurencja, którą jeszcze stać na duży rozgłos, to bardzo łatwo stracić klienta, o którego dobrze się nie zadba.

Moim zdaniem najtrudniej po wejściu Amazona będą miały mniejsze firmy, szczególnie te, które będą miały w asortymencie ten sam produkt, co jest dostępny w Amazon. Dlatego tak ważne jest aby stale:

  • budować własną listę mailingową,
  • skoncentrować się na wybranych niszach,
  • zadbać o dużą liczbę informacji o tym co sprzedajesz,
  • być stale w kontakcie z klientem, na każdym etapie transakcji,
  • zadbać nie tylko o dostarczanie produktów i usług, ale również o wsparcie w ich odpowiednim wykorzystaniu.

To jest moje podsumowanie dla ciebie. Bo nie ważne jak zmieni się polski rynek e-handlu w najbliższym roku. Ważne czy zadbasz o to, aby swój własny kawałek rynku, w którym wiesz, że jesteś lub możesz być najlepszy.