Większości sprzedawców zależy przede wszystkim na dużej liczbie odwiedzin na stronach. Okazuje się jednak, ze kiedy te odwiedziny już się pojawiają, pozycjonowanie zaczyna przynosić efekty, to mimo wszystko nie ma sprzedaży.
Jest wiele rzeczy, które mogą to powodować. Wymienię choćby 10 z nich.
Pisząc produkt mam na myśli towar lub usługę.
- Oferta jest przedstawiona w sposób nieczytelny i niezrozumiałym dla grupy docelowej.
- Na stronę trafiają osoby z innej grupy docelowej lub zupełnie przypadkowi.
- Strona opisując produkt ma bardzo mało zdjęć lub nie ma ich wcale.
- Zdjęcia na stronie są bardzo małe.
- Strona (a także autoresponder) daje gotową całościową instrukcję wykonania czynności, które oferujesz jako swoją usługę.
- Twoja oferta niczym się nie wyróżnia, jest niemal taka sama jak oferty konkurencji – zarówno opis, zdjęcia i cena.
- W ofercie podana jest cena, która jest dużo wyższa niż cena u konkurencji za ten sam dokładnie produkt.
- Oferta nie jest przedzielona nagłówkami, nie ma wypunktowań, wyliczeń, pogrubień i innych wyróżnień tekstu.
- Opis zawiera tylko cechy produktu bez podawania korzyści z zakupu i jego zastosowania.
- Strona nie zawiera prawdziwych argumentów wzbudzających zaufanie do sprzedawcy.
To tylko parę przykładów. Powody braku sprzedaży mogą być jeszcze zupełnie inne.
Aby stwierdzić dlaczego strona nie sprzedaje wymaga to indywidualnej analizy statystyk witryny:
- liczby odwiedzin strony,
- wskaźnika odrzuceń,
- które strony są porzucane,
- przez jakie frazy klienci trafiają na twoje strony,
- jak długo potencjalni klienci przeglądają stronę.
To wszystko można wyczytać choćby z Google Analytics.
Następnie należy wniknąć w samą treść i sprawdzić ile elementów wywierania wpływu zastosowanych zostało w ofercie. Na przykład czy stosujesz większość z 6 reguł Caldiniego:
- Reguła wzajemności
- Reguła zaangażowania i konsekwencji
- Społeczny dowód słuszności
- Reguła lubienia i sympatii
- Reguła autorytetu
- Reguła niedostępności
Te reguły mogą i powinny być stosowane wymiennie zarówno za pomocą tekstu, jak i innych form przekazu w internecie, takich jak audio i wideo. Wszelkie formy multimedialne pozwalają bowiem na dodatkowy przekaz niewerbalny. A jeśli już stosujesz formy multimedialne, to czy na pewno przekazujesz w nich obok samych treści, właśnie odpowiedni nastrój, napięcie, atmosferę, tonację i inne elementy wpływające podświadomie na odbiorcę?
Jak widać tych elementów mających wpływ sprzedaż może uzbierać się całkiem sporo. Czasami wystarczy tylko kilka drobnych zmian, a czasami trzeba bardzo mocno przebudować ofertę.
Należy też pamiętać, że internet nieustannie się zmienia i to zmienia bardzo szybko. Często trudno nadążyć nad jego przemianami. Tworząc ofertę w oparciu o stare i nieaktualne wzorce można osiągnąć bardzo marny efekt. Trzeba tworzyć oferty zgodne z aktualnymi trendami, wykorzystujące aktualne zdobycze technologiczne, a jednocześnie wartościowe w treści dla potencjalnych klientów, dające im to, czego przyszły użytkownik twoich produktów naprawdę oczekuje.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat tego co konkretnie powoduje, że akurat twoja strona nie sprzedaje, zgłoś się na indywidualną analizę twojej witryny.