Przysłuchując się rozmowie w jednej z bardzo prężnych firm, odkryłem jakie główne zadanie realizuje jej właściciel oraz w jaki sposób pomaga mu w tym jego menedżer.

Szef opowiadał o swojej wizji. Dostrzegał on potrzeby potencjalnych klientów. Rozumiał sytuacje, w których klient może się znaleźć, jeżeli nie skorzysta z tego, co firma zamierza mu wkrótce zaoferować. Dostrzegłem w tym obraz, jaki należy potencjalnym klientom pokazać, aby stworzyć pragnienie skorzystania z tego, co oferuje jego firma. Szef pokazywał również, co dopiero zamierza stworzyć, jakie dalsze potrzeby klientów chce zaspokajać.

Menedżer z kolei opowiadał o aspektach technicznych realizacji tego, o czym jego szef mówił. Też miał obraz tej wizji. Tyle, że na innym poziomie. Od razu starał się dostrzec sposób w jaki można te usługi zrealizować.

Wynika z tego, że jako właściciel firmy nie musisz znać się na aspektach technicznych. Jako przedsiębiorca twórz wizję i szukaj ludzi, którzy pomogą Ci tę wizję zrealizować. Twoim zadaniem jest dbanie o tych ludzi i dostarczanie im w zamian tego, czego oni potrzebują. Czyli jako szef musisz odkryć to, czego ludzie potrzebują.

Pamiętaj też, że nie zawsze musisz zatrudniać pracowników. Również inne firmy mogą pomóc Ci realizować Twoją wizję. Dlatego kupujesz oprogramowanie, a nie zatrudniasz programistów do jego napisania. Dlatego wynajmujesz miejsce na serwerze, zamiast zatrudniania administratora u siebie. Dlatego też możesz skorzystać z usług niezależnych konsultantów, zamiast od razu tworzyć nowe stanowiska pracy.