Jak już wielokrotnie wspominałem, generalnie powinieneś dbać o wysokie ceny. Są jednak sytuacje kiedy warto wprowadzić obniżkę. Oto kilka takich sytuacji:
- Chcesz się pozbyć zapasów.
- Chcesz aby klienci, których dotąd nie było stać, też skorzystali z Twoich produktów i usług.
- Organizujesz specjalna ofertę dla czyichś klientów.
- Potrzebujesz jednorazowego szybkiego przypływu gotówki.
Bardzo jednak ważne jest to, aby obniżanie było zawsze tylko na z góry określony, najlepiej bardzo krótki czas. Uzasadniaj też zawsze swoją obniżkę. Podaj klientowi konkretny powód dlaczego to robisz.
Nie rób takich obniżek zbyt często. Jeżeli klienci za bardzo sie przyzwyczają, to nie będą kupować w zwykłych cenach. Chyba, ze masz bardzo duży asortyment i możesz stałe zmieniać przedmiot promocji. Ważne, aby na dany jeden produkt nie było zbyt często obniżki.
Ostatnio dostałem maila od „pewnej firmy”…
„Od samego początku [pewien produkt] kosztował od 197 zł brutto (lub 397 zł brutto z usługą
instalacji), jednak nadszedł najwyższy czas, aby uwzględnić w tej cenie inflację…
od 1 sierpnia 2009 [pewienprodukt] będzie kosztować 247 zł brutto (lub 447 zł brutto z usługą instalacji).”
To jest dobry antyprzykład, czego nie robić w kwestii zmieniania ceny. Nie widziałem, że w Polsce inflacja wynosi ok 25%…
Człowiek się uczy całe życie ;-)
Hehe, ciekawe kto już się domyślił, o jaki produkt chodzi ;-)
Obniżki wcale nie takie wielkie jakby sugerowała nazwa. Najczęściej obniża się towar do ceny zakupu i to dopiero wówczas gdy nie ma innego wyjścia. Czasem jednak nie ma już z czego obniżać… Tak np. jest w mojej branży. Pracuję w Agencji Turystycznej. Oferujemy wszelkie formy wypoczynku w kraju (tj. turnusy rehabilitacyjne, wczasy lecznicze, wypoczynkowe, zdrowotne) i poza granicami w cenie organizatorów. Klient przychodząc do nas nie dopłaca nic do ceny końcowej. Jest to wygodne dla ludzi starszych a także zabieganych. Całość formalności można załatwić u nas bez konieczności samodzielnego wyszukiwania.
Jeśli organizator nie zrobi promocji – my również nie możemy obniżyć ceny. ;)
Marku, też takie sytuacje kiedyś przerabiałem. Robiłem jednak co mogłem. Napisałem o tym dzisiaj: http://www.sprzedawcainternetowy.pl/kiedy-nie-masz-wplywu-na-ceny-a-nawet-nie-wolno-ci-sie-reklamowac/