Przy okazji emaila, w którym pytasz klienta czy przesyłka do niego dotarła, możesz poprosić również o opinię na temat zakupionego produktu. Możesz też dołączyć reklamę innych produktów, które masz w ofercie.
Jednak osobiście sugerowałbym nie wysyłać tego wszystkiego od razu. Lepszym pomysłem jest wysłać kilka oddzielnych wiadomości, w kilkudniowych, a czasem kilkunastodniowych odstępach czasu.
Doskonałym narzędziem, które może ułatwić Ci to zadanie, jest wielokrotny autoresponder. Na polskim rynku najbardziej przystępnym tego typu narzędziem, całkowicie wystarczającym do tego celu, jest bezpłatny FreeBot.
Możesz w nim ustawić dowolną liczbę wiadomości, które będą wysyłane do klienta w określonych odstępach czasu. Na przykład ustawiasz, że już po dwóch dniach klient otrzymuje pierwszego e-maila, w którym podajesz dodatkowe zalecenia co do zastosowania produktu, który zakupił. Jeżeli wysyłasz priorytetem, to jest szansa, że w tym samym dniu otrzyma przesyłkę. Jest to więc świetna zachęta do sprawdzenia produktu zaraz po jego otrzymaniu (bardzo ważne na przykład przy sprzedaży kosmetyków).
Następny e-mail ustawiasz tak, aby klient otrzymał go po tygodniu od momentu zrealizowania zamówienia. Wówczas pytasz czy przesyłka już dotarła.
Kolejny e-mail może być na przykład ustawiony do wysłania na 15 dni od momentu zamówienia. Pytasz w nim o to, czy klient jest zadowolony z produktu, który zakupił. Możesz też przypomnieć jak używać produktu, czy też zachęcić do jego stosowania. Bo być może jeszcze tego nie zrobił.
Po kolejnych kilku tygodniach możesz ustawić we FreeBocie wysłanie automatycznego zapytania o to, czy klient jest zadowolony z zakupu i obsługi. Razem z tą wiadomością możesz przypomnieć klientowi jakie jeszcze inne produkty masz w swojej ofercie.
Po 2 miesiącach możesz na przykład ustawić wysłanie wiadomości z przypomnieniem, gdzie klient znajdzie najnowsze Twoje produkty. Co jakiś czas możesz też wysłać specjalną ofertę dla stałych klientów. Ale do tego najlepiej wówczas już wykupić płatną wersję wspomnianego wielokrotnego autorespondera ImpleBot.
Oczywiście możesz te maile wysyłać ręcznie, jednak takie narzędzia jak ImpleBot, czy nawet Freebot, znacznie zautomatyzują Twoją pracę. W ten sposób zaoszczędzisz czas, a klient będzie czuł, że o nim pamiętasz.
No tak wszystko wspaniale, tylko należy pamiętać o tym, że wczesniej kupujący musi wyrazić zgodę na otrzymywanie takich maili. Przeciez w stopce np freebota wyraznie napisane jest ze klient został zapisany do niego ponieważ sobie tego życzył a nie wydaje mi się że zakup towaru jest równocześnie jednoznaczną deklaracją zapisania się na liste mailową ;)
Zgadza się. Zakup nie jest deklaracją zapisania się na listę mailową. Dlatego po zakupie zachęć swojego klienta aby to zrobił. Musisz mieć jego zgodę, na otrzymywanie tych informacji.
Jeżeli mail będzie związany bezpośrednio z transakcją, czyli na przykład będziesz informował o wysyłce, to możesz bez problemu taką wiadomość wysłać. Musisz to jednak zrobić ręcznie, z programu pocztowego lub ze sklepu internetowego.
jak dla mnie wysyłanie takiego spamu jest NIEDOPUSZCZALNE. Mnie denerwują nawet automatyczne maile z gatunku „dziękujemy, otrzymaliśmy wpłatę” i „towar został wysłany”. Po co takie oczywiste rzeczy pisać? Takie autorespondery tylko zniechęcają klientów, którzy nie lubią być przesadnie nagabywani.
Dlatego klient powinien mieć możliwość zdecydowania, czy chce zapisać się na autoresponder.
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to jedną z najważniejszych rzeczy powinno być dla Ciebie stałe utrzymywanie kontaktu z klientem. Za pomocą wspomnianych wyżej autoresponderów możesz to w znacznym stopniu zautomatyzować. Te narzędzia dają możliwość wypisania się przez klienta w każdym możliwym momencie.
Jeśli chodzi o maila związane z obsługą transakcji, to przyznam szczerze, że wśród kilku tysięcy transakcji, jakie obsłużyłem przez Internet, jeszcze nikt mi się taki nie zdarzył, kto by stwierdził, że jest za bardzo poinformowany i nie chce więcej wiedzieć co dzieje się z jego zamówieniem. Ale oczywiście projektując sklep internetowy można rozważyć aby klient mógł wyłączyć takie powiadamianie.