Jeżeli otrzymałeś maila z tytułem „Uwaga: Posiadają Państwo zły regulamin !” albo „Ważne – zabroniony regulamin !”, wyglądające na bardzo poważne ostrzeżenie „Wzywamy aby w terminie do 7 dni od dnia otrzymania niniejszej wiadomości” podpisane „Krzysztof Janicki” albo „Zdzisław Przybylski”, to nie panikuj. To jedne z wielu maili, które są rozsyłane przez automaty, które nawet nie sprawdziły dokładnie twoich stron.
To jest po prostu zwykły spam. Wystarczy, że masz na stronie opublikowany adres email i nie masz regulaminu strony, to z dużym prawdopodobieństwem dostaniesz taką wiadomość.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to faktycznie powinieneś mieć regulamin zgodny z obowiązującymi przepisami. Jednak nie panikuj i nie daj się zwieść naciągaczom, aby korzystać z poleconych przez nich stron. Najlepiej porównać oferty różnych firm.
Ale jeśli nie masz sklepu internetowego i na twojej stronie nie można złożyć zamówienia przez internet, to nie musisz się niczym przejmować. Możesz absolutnie zbagatelizować otrzymaną wiadomość. Nie masz żadnego obowiązku umieszczania regulaminu, o którym mowa w emailu, bo ten przepis ciebie nie dotyczy.
Jedynie kiedy zbierasz adresy email, np. za pomoca autorespondera, powinieneś mieć politykę prywatności oraz ewentualnie zgłoszenie do GIODO.
Więcej na temat wspomnianych wiadomości możesz przeczytać tutaj.
Informuję, że przedsiębiorcy zwrócili się do naszego Stowarzyszenia z prośbą o wydanie opinii czy przesyłane maile wyczerpują znamiona przestępstwa. Opinia naszych prawników jest jednoznaczna. Maile te wyczerpują znamiona przestępstwa z Art. 190a.§ 1. K.k. oraz Art. 191. § 1.K.k. Przestępstwo z art. 191 § 1 K.k. jest przestępstwem formalnym, zatem znamiona jego zostają wypełnione już w chwili, gdy groźba, której oskarżony użyje wobec pokrzywdzonego, wzbudzi w nim uzasadnioną obawę.
Zgłaszajcie sprawy na policji twierdząc, że groźba wzbudziła obawę.
Statystyki wskazują, że zacznie ponad 1/3 przedsiębiorców nie zna instytucji, które mogłyby udzielić im pomocy w prowadzeniu biznesu. Oznacza to, że w razie niepowodzeń nie będą wiedzieli gdzie szukać wsparcia, prawdopodobnie nie są oni też zainteresowani optymalizacją i ulepszeniem swojej działalności, gdyż aktywnie nie poszukują zewnętrznych bodźców sprzyjających rozwojowi i budowaniu konkurencyjnej pozycji na rynku.