© Michael Brown – Fotolia.com

W ostatnim tygodniu przeprowadziłem sporo rozmów ze sprzedawcami handlującymi na Allegro. Przeanalizowałem sprzedawców sprzedających produkty między innymi w takich branżach jak odzież, bielizna, zabawki, książki, artykuły BHP, meble. Większość z nich już od jakiegoś czasu stara się rozwinąć sprzedaż również poza Allegro. Niestety okazuje się, że nie jest to takie łatwe, jak się na początku wydaje. Długo nie przynosi to oczekiwanych efektów.

Na Allegro wystawiasz aukcję i zawsze jakiś ruch jest. Z własną stroną internetową jest o wiele trudniej . Długo trwa zanim ten ruch się pojawi i potem – co najgorsze – ciężko ten ruch przekuć na klientów.

Generalnie są 2 powody dlaczego tak się dzieje.

Po pierwsze może być, że przyciągnięty ruch, to osoby, które nie są tymi, których powinieneś przyciągnąć. Czy wiesz dokładnie kto odwiedza Twoje strony?

Jeśli sprzedajesz na Allegro, to powinieneś zacząć od określenia jacy klienci od ciebie kupują i jakich chciałbyś mieć najwięceji. Kiedy zaczynasz projektować swoją internetową stronę, powinna być ona dostosowana do takich osób, które są twoimi najbardziej pożądanymi klientami.

Nadal wiele z analizowanych internetowych stron nie ma dodanych statystyk. Trudno wtedy wyciągnąć jakiekolwiek wnioski jakiej jakości jest ruch na stronie. Na przykład:

  • Skąd bierze się większość ruchu?
  • Na jakie frazy wyszukiwane w internecie trafiają osoby odwiedzające twoją witrynę?
  • Jak długo pozostają w twoim sklepie?
  • Co najczęściej jest oglądane?
  • Z których stron najczęściej wychodzą?

Koniecznie podłącz Google Analytics. Jest to bardzo zaawansowane narzędzie, dla niektórych czasem dość trudne w obsłudze. Ale jest darmowe i bardzo dokładnie rejestruje wyniki. Wstawienie kodu Google Analytics na stronę nie jest skomplikowane. Ważne, aby te dane były zbierane jak najwcześniej. Nawet jeżeli nie radzisz sobie z ich odczytaniem, to zawsze w przyszłości możesz poprosić o to kogoś doświadczonego. Bez problemu odczyta wyniki historyczne i pomoże ci wyciągnąć wnioski na przyszłość – co warto zmienić, aby mieć więcej klientów.

Pamiętaj, że sprzedając na własnych stronach internetowych często przyciągasz klientów na innym etapie kupowania, niż są ci, którzy oglądają twoje aukcje na Allegro. To oznacza, że musisz nieco inaczej podejść do swojej sprzedaży. Dlatego tak ważne są wnioski ze statystyk zanim jeszcze ktokolwiek dokona zakupu.

Drugim powodem dlaczego nie masz odpowiedniej liczby klientów jest brak systemów konwersji dla klientów nieprzygotowanych do zakupu. W internecie podstawowym narzędziem takiego systemu jest autoresponder. Na własnej stronie, również we własnym sklepie powinieneś koniecznie budować listę kontaktową potencjalnych klientów. Stwórz wiele różnych okazji do wypełnienia formularza zapisu danych. Niech na twoich stronach będzie wiele atrakcyjnych rzeczy, do których można uzyskać dostęp dopiero po podaniu e-maila.

Nie chodzi o to, aby być nachalnym i na każdym kroku stawiać warunek rejestracji. Musisz być dość subtelny, bo dziś formularze nie są już tak chętnie wypełniane przez internautów, jak to jeszcze było kilka lat temu. Ważne, aby sporo informacji było od razu dostępnych na stronie, aby zachęcały do sięgania po coraz większą porcję informacji, i to informacji pomagającej w podjęciu decyzji o zakupie, ale nie sprzedającej bezpośrednio. Pamiętaj, że klient lubi kupować, ale nie lubi kiedy mu się sprzedaje.

Niemal każdy z analizowanych przeze mnie w ostatnich dniach sklepów internetowych posiadał newsletter. Niestety sposób zbierania kontaktów ze strony był zawsze mało atrakcyjny i jego skuteczność w budowaniu listy była znikoma. Do tego jeszcze te newslettery nie obsługują automatycznej wysyłki informacji. Co w natłoku codziennych spraw każdego internetowego sprzedawcy sprawia, że ta nawet niewielka lista adresów e-mail jest zaniedbywana i nie ma z nich klientów.

Jeśli nie masz czasu i głowy do regularnego dbania o utrzymywanie kontaktu z potencjalnym klientem, to koniecznie potrzbebujesz autorespondera. Zamiast korzystać z wbudowanego w sklep newslettera, załóż automatyczny newsletter na autoresponderze. Ustaw automatyczną kolejkę wysyłkową wiadomości na tematy związane z tym co sprzedajesz. Podpisuj się wstawiając link do do swoich internetowych stron. Już samo to proste wdrożenie automatyzacji spowoduje dużą różnicę w twojej internetowej sprzedaży.

A jeśli chcesz aby ci podpowiedzieć jak to wszystko po kolei wdrożyć, podaj więcej szczegółów na temat swojej sprzedaży na Allegro – tutaj. Być może również Ty zakwalifikujesz się na bezpłatną indywidualną konsultację. Wtedy wskażę Ci dostosowaną do Twoich celów skuteczną drogę rozwoju sprzedaży internetowej poza Allegro.

Jeśli chcesz, to w oparciu o dotychczasowe doświadczenia ze współpracy z innymi sprzedawcami Allegro, powiem Ci w jakim czasie jest naprawdę realne w internecie osiągnięcie tego co sobie zamierzasz i ile warto w to zainwestować. Wypełnij formularz odnośnie sprzedaży (nie tylko na Allegro) podając swoje dotychczasowe osiągnięcia.