Kilka dni temu zadzwonił do mnie przedstawiciel jakiejś firmy zajmującej się tworzeniem stron internetowych z pytaniem czy wiem, ze w Internecie można zarabiać. Nie wiedzieli, ze akurat tez tym się zajmuje. Dzwonili bowiem do mnie korzystając z kontaktu że strony, na ktorej sprzedaje jeszcze kosmetyki, a której teraz już dalej nie rozwijam (nie jest to już bowiem moja pasją).

Przede wszystkim zwrócili uwagę na wizerunek strony, podkreślając jak bardzo ma to duży wpływ na sprzedaż. Z czym ja nie do końca się zgadzam. Bo co to właściwie znaczy wizerunek? Czy chodzi o świetną grafikę? Czy powinien być flash z animacja? Czy powinny być małe, delikatne czcionki, aby nic nie raziło?

Strona internetowa przede wszystkim powinna być funkcjonalna. Czy spełniać zadany jej podstawowy cel. Najlepiej jeżeli to będzie jeden cel. Jeżeli świetną grafika w tym pomoże, to jak najbardziej warta w nią zainwestować. Jeżeli jednak piękna strona miałaby być głównie ze względu na to, ze grafikowi sie ona podoba, to jest to całkowitym nieporozumieniem. To nie jest obraz na wystawę! Przynajmniej nie, kiedy sprzedajesz.

Widziałem mnóstwo prostych, nieciekawych graficznie, albo wręcz pozbawionych grafiki stron, które jednak sprzedawały. I to bardzo dużo. Kluczową sprawa na stronie internetowej jest bowiem pokazanie, ze Ty masz to, czego klient chce. Oczywiście grafika często to ułatwia. Warto to teraz robić również za pomocą dźwięku i filmu. Nie możesz sie jednak dać zwariować.

O wiele ważniejsze jest to, co piszesz na swoich stronach, niż to co tam pokazujesz. Nie zaczynaj więc inwestycji w sprzedaży internetowej od projektu graficznego strony. Zacznij od decyzji co Twoja strona ma robić.

W statystykach Google Analytics jest taka funkcja jak cele. Możesz tam zdefiniować do 5 celów dla każdej witryny. Na przykład celem może być złożenie zamówienia, zapisanie sie klienta na listę, wysłanie zapytania ze strony. Tak naprawdę, to każda strona powinna mieć swój cel.

Zaplanuj więc swoje strony przede wszystkim pod tym kątem. Jeżeli graficzny wizerunek wpłynie na zwiększenie skuteczności osiągania wyznaczonych celów, to świetnie. Sprawdzaj w Google Analytics jaka masz konwersję na cele. Czy po wprowadzeniu grafiki sie zwiększa czy nie? Jeśli tak, to zmień wizerunek pozostałych stron. Jeśli nie, to lepiej zatrudnij copywritera. On może przynieść Ci duzo więcej korzyści. Mimo, ze strona może wydawać Ci się graficznie mało atrakcyjna.