Stale otrzymuję mnóstwo pytań na moją skrzynkę emailową. NIestety nie jestem w stanie na całą korespondencję odpisywać. Dlatego najszybciej odpowiadam na krótkie pytania. Przede wszystkim takie, które mogę przeczytać jednym rzutem oka.
Jeżeli zwracasz się do kogokolwiek w Internecie, pisz konkretnie o co Ci chodzi, przejrzyście i zwięźle. Zacznij o tego, że zawsze przeczytaj to co napisałeś.
Oto przykład zapytania, w który zazwyczaj w ogóle się nie zagłebiam:
„Mianowicie prowadze osiedlowy ssklep spozywczo-monopolowy i chcialbym otwozyc sklep internetowy i sprzedawac produkty ze sklepu ale nie tylko bo jak ktos cos zamowi mam mozliwosc w dajmy 15 min to nabyc w cenie hurtowej oczywiscie mam na to uprawnienia do sprzedazy wszystko bylo by nabijane na kase w sklepie i czy musze informowac kogos o tym ze poszezam to o taka usluge wiem ze nie mozna sprzedawac alkoholu a papierosy?bede wdzieczny za odpowiedz”
Po pierwsze strasznie długa wypowiedź. Po drugie prawie żadnych znaków interpunkcyjnych. Po trzecie lenistwo w stosowaniu dużych liter. Drogi czytelniku, na takie emaile na pewno nie otrzymasz ode mnie długo odpowiedzi, a może i nawet wcale.
Pół biedy, jeżeli tak piszesz tylko do mnie. Gorzej jeżeli w taki oto sposób komunikujesz się ze swoimi klientami. Na pewno nie zdobędziesz przewagi konkurencyjnej w Internecie, jeżeli bardziej się w tej kwestii nie postarasz. Wiem, że to zajmuje trochę czasu. Miej jednak szacunek do swojego klienta, do osoby która będzie przez taki tekst się przebijać. Takie pisanie nie ułatwia komunikacji.
Dodam jeszcze, że jeżeli naprawdę ode mnie chcesz uzyskać szybko odpowiedź, to najlepiej jeżeli wpiszesz pytanie w komentarzu. Poza odpowiedziami na forum Klubu Internetowych Sprzedawców, właśnie komentarze na blogu mają u mnie priorytet.
No tak, warto byłoby jeszcze tylko dorzucić:
a) unikaj błędów (literówek itd.),
b) wykorzystaj właściwie pole „tytuł” wiadomości,
c) jeśli musisz napisać długiego maila, to przynajmniej na początku streść, o co Ci chodzi.
Ja bym dodal jeszcze numerowanie waznych kwestii w mailu lub wypunktowanie :) to pomaga odbiorcy
Dziękuję za te wskazówki. Napisałem o tym też więcej w nowym wpisie Jak pisać emaile w biznesie.