Rozważasz zmianę nazwy domeny? Zastanawiasz się czy jest możliwość by po wpisaniu w przeglądarkę lub internet (Google) wyświetliła się pod tym samym hasłem nowa domena. Nie wiesz czy będzie tylko można umieścić informację z linkiem na „starej” stronie (tej na razie aktualnej).
Tak, jest to istotne pytanie ze względów promocyjnych. Ważne aby dotychczasowe działania nie poszły na marne. Oto więc co na ten temat warto wiedzieć.
Google pozycjonuje każdą domenę osobno. Na pozycję w Google ma wpływ również historia domeny, np. jak długo istnieje. Dlatego nową domenę trzeba pozycjonować od nowa.
Na szczęście można się wspomóc dotychczas wypozycjonowaną domeną. Są dwie metody aby to zrobić.
Metoda 1
Utrzymywać dwie domeny na raz. Jedną, tę wypozycjonowaną traktować jako witrynę pozycjonującą tę drugą nową domenę.
Najczęściej ta metoda me sens wtedy, kiedy na pierwszej domenie prowadzimy bloga, a na drugiej sklep. Choć często też kiedy nie mamy wypozycjonowanego sklepu, można za pomoca nowej domeny z blogiem lepiej wypozycjonować tę pierwszą.
Metoda 2
Nowa domena zastępuje starą, a stara przekierowuje każdą zindeksowana w Google stron na odpowiednie nowe adresy.
Ta metoda gwarantuje, że konkretne wypozycjonowane już strony będą od razu przekierowywać na nową domenę. Nie ma jednak gwarancji, że pozycje stron nie spadną w wynikach wyszukiwania. Tak jak bowiem pisałem, na pozycje ma historia domeny. Przekierowanie sprawi, że stopniowo Google zmieni nazwy stron w Google na nową domenę i stare adresy spadną z wyników.
W dodatku nowa nazwa może nie być tak dobra do pozycjonowania. Na przykład jeśli w nazwie nowej domeny będzie nic nie mówiąca nazwa firmy, a dotąd mieliśmy domenę, która miała w swojej nazwie frazy kluczowe. Wtedy warto rozważy utrzymanie dotychczasowej domeny pod pozycjonowanie, a nową traktować jako dodatkową, np. na wizytówki.
Ostatecznie wszystko zależy więc od tego jaka będzie nazwa domeny, jaką mamy docelową strategie nie tylko pozycjonowania, ale również budowania świadomości marki. Może bowiem nam bardziej zależeć na tym drugim. Domeny z nazwą marki też da się wypozycjonować, tyle, że to dłużej trwa.
Dlatego warto rozważnie podejmować decyzje o zmianie nazwy domeny i sposób tej zmiany uzależniać od badania rynku i opracowania nowej strategii pozycjonowania.