Jeśli spojrzysz na marketing jaki realizują sprzedawcy poza internetem, w bezpośrednim kontakcie z klientem, oczywiste jest, że najlepsze wyniki sprzedażowe mają ci sprzedawcy, którzy umiejętnie dostosowują się do sytuacji każdego klienta. Jeśli sprzedawca ma umiejętne wyczucie empatii i reaguje zrozumieniem stosownie do potrzeb klienta, dopasowując, a nie narzucając swoją pomoc, wówczas klient czuje, że ma kontrolę. A chodzi w sumie o to, że klienci chcą kupować, ale nie lubią kiedy im się sprzedaje.
W marketingu internetowym, na wzór tradycyjnych mediów, w większości przypadków realizowany jest marketing linearny, czyli z góry ustalona seria działań marketingowych, kierowana do wszystkich potencjalnych klientów. Dopiero w kontakcie ze sprzedawcą dochodzi do coraz precyzyjniejszego dostosowywania oferty pod klienta.
Taki marketing sprawia, że wiele osób staje się klientami dość przypadkowo i to dopiero po wielu różnych akcjach marketingowych. Czy nie byłoby o wiele lepiej, aby już od samego początku zastosować taki marketing, który nieustannie dostosowuje się do klienta?
To jest właśnie marketing behawioralny, czyli marketing który reaguje na zachowania klientów i nie jest on taki sam dla każdego. Im na wcześniejszym etapie zastosujesz taki marketing, tym większą będziesz mieć jego skuteczność.
Zacznij od różnych stron internetowych dla różnych klientów. Daj każdemu to, czego najbardziej poszukuje. Pozycjonuj swoje internetowe strony grupując według słów kluczowych, wyszukiwanych przez internautów. Twórz oddzielne strony landowe, na które kierujesz z różnych reklam. A reklamy niech dynamicznie się zmieniają. To jednak dopiero początek.
Właściwy marketing behawioralny zaczyna się wtedy, kiedy strony internetowe zaczynają reagować na zachowania ich czytelników. Na przykład zapamiętywane są ostatnio przeglądane produkty, podpowiadane są automatycznie inne podobne, sugerowane są alternatywne rozwiązania.
Można nawet stworzyć automatycznego multimedialnego doradcę. Mogą to być strony internetowe z polami wyboru lub nawet animowana postać, która zadaje pytania i prosi o wybór odpowiedzi. W zależności od tego co zostanie wybrane przez klienta, następne strony i informacje będą do tego dopasowane. Tym samy zaczyna się realizować to samo, co w kontaktach sprzedawców poza internetem. Marketing staje się behawioralny, bo dostosowuje się do odbiorcy.
To samo można robić w emailach. I to w dodatku w emailach, które wysyłane są automatycznie. Dzięki umiejętnym wykorzystaniu najbardziej zaawansowanych autoresponderów można tworzyć automatyczną komunikację emailową, która wysyła się sama i na bieżąco dostosowuje treści emaili do każdego odbiorcy z osobna. Nie tylko treść jest dostosowywana, ale również częstotliwość i liczba wysyłanej korespondencji.
Taki marketing nie tylko ma większą i szybszą konwersję, ale również oszczędza dużo pracy zwykłym sprzedawcom.
Jeśli sprzedajesz produkty, które wymagają kontaktu z człowiekiem, to powinieneś zwrócić uwagę na wykorzystanie sprzedaży internetowej właśnie od strony marketingu behawioralnego. Sprawi on, że cały proces sprzedaży będzie bardziej zautomatyzowany i będzie wymagał mniej pracy sprzedawców.
Co też oznacza, że nawet mniej doświadczeni sprzedawcy szybciej będą pozyskiwać nowych klientów. Internet i internetowa automatyzacja sprzedaży w tym im pomogą.